Od kiedy dziecko powinno mówić zdaniami?

Od kiedy dziecko powinno mówić zdaniami np mamo chcę mi się pić, albo tato pobaw się ze mną
pytanie zadane 17 listopada 2013 w 2 lata przez użytkownika mistrzyni4145 (52,291)

22 odpowiedzi

+9 głosów
na dwa latka ale to sprawa indywidualna
odpowiedź 30 stycznia 2014 przez użytkownika Mama Kini (40,494)
+9 głosów
Jeżeli nie występuje opóżnony rozwój mowy (ORM), to pierwsze zdania proste pojawić się mogą do 18m, zaznaczam, że 'mama, bam' to też zdanie :) dziecko widzi, że coś spadło i informuje o tym mamę.
Gdy wystąpi ORM, to należy udać się do specjalisty, żeby wykluczyć wady aparatu mowy, wadę słuchu...itp. Czasem przy ORM dziecko zaczyna mówić zdaniem prostym ok. 4.r.ż. Ale później, jak już zaczyna gadać, to szybko nadgania rówieśników i w okolicach 6-7 urodzin jest już wszystko wyrównane.
odpowiedź 3 lutego 2014 przez użytkownika Kera (172)
+8 głosów
każde dziecko inaczej się rozwija, moja córka mówiła zdaniami tak mniej więcej mając 1,5 roku
odpowiedź 16 grudnia 2014 przez użytkownika mama_28 (59,613)
+7 głosów
Oj, tutaj jest indywidualna sprawa. Chłopcy podobno zawsze później niż dziewzynki.
odpowiedź 30 kwietnia 2015 przez użytkownika invi (28,133)
+4 głosów
coś koło 2-3 lat może już zaczynać moim zdaniem
odpowiedź 5 sierpnia 2015 przez użytkownika inreii (130,573)
+5 głosów
Po drugich urodzinach
odpowiedź 14 sierpnia 2015 przez użytkownika Zielonomi (114,810)
+5 głosów
Nie ma reguły.
odpowiedź 3 grudnia 2015 przez użytkownika bst (46,816)
+3 głosów
każde dziecko roziwja się inaczej
odpowiedź 9 grudnia 2015 przez użytkownika fikumiku (139,918)
+1 głos
Kiedy pojawia się pierwsze słowo w ustach dziecka, cieszy się malec, cieszą rodzice i dziadkowie. Potem wszyscy obserwują rozwój dziecięcej mowy i zastanawiają się, czy wszystko przebiega według książkowych prawideł. Czasem niepokoją zniekształcane dźwięki, zastępowanie jednych drugimi i nie pojawianie się wyrazów, zdań i dłuższych wypowiedzi. Bywa, że dziecko trzyletnie wciąż nie mówi pełnymi zdaniami. Czy to powód do niepokoju? Nie jest najważniejsze, czy nasza pociecha mówi dokładnie to wszystko, co powinien mówić trzylatek. Wystarczy bowiem, by zaczęła mówić nieco później niż książkowe normy, w czasie, gdy opanowywała mowę, pojawiły się kłopoty zdrowotne (choroba, szpital), emocjonalne (nieco bardziej burzliwie przechodziła okres uporu około drugiego roku życia) czy miała mniej sprawne narządy artykulacyjne od swoich rówieśników, a może i mniej kontaktów, by słuchać, jak mówią inni. Wiele trzyletnich dzieci mówi dużo, budując całkiem prawidłowe zdania. Są jednak i takie, które wciąż tych zdań nie używają. Nie musimy się tym zamartwiać, raczej zwróćmy uwagę, czy dziecko rozumie to, co do niego mówimy. Trzylatek powinien rozumieć wszystko to, co nie wykracza poza jego wcześniejsze doświadczenie. Spełnia więc polecenia, które zawierają znane wyrazy i wykonuje codzienne czynności, według rodzicielskich instrukcji słownych. Zaczyna porozumiewać się z otoczeniem za pomocą zdania kilkuwyrazowego. Najczęściej dotyczy ono tego, co aktualnie widzi. W wypowiedziach dziecka pojawiają się kategorie gramatyczne, chociaż część z nich używana jest nieprawidłowo. Nie mam wiaderku. Kup mi lizaków. Niektóre trzylatki zadają wiele pytań, ale też często są one niegramatyczne. Jeśli twój maluch nie potrafi jeszcze tworzyć tych pierwszych zdań, spróbuj mu pomóc:
- Mów do dziecka dużo i spokojnie. Używaj prostych konstrukcji i łatwych słów.
- Nazywaj codzienne czynności: Teraz myjemy ząbki, Lala śpi, Tata poszedł do pracy.
- Dziecko prosząc o picie mówi: pić albo sok. Powtórz po nim: proszę o sok, daj soku. Dając kubek z sokiem, powiedz: Proszę. Chciałaś się napić, prawda? Daję Ci soczek.
- Nie poprawiaj wciąż dziecka i nie proś, by powtarzało całe zdania. - - --- - Raczej mówiąc do dziecka czy bawiąc się, zachęcaj, by chciało mówić zdaniami.
- „Czytajcie” wspólnie książeczki. Pokazując obrazek, opowiadaj o nim: Tu rośnie drzewo. Tam stoi domek.
- Wykorzystuj spacer i każdą wolną chwilę na rozmowy z dzieckiem. - ------- Zachęcaj je pytaniami: Co robi pies? Podpowiedz, jeśli nie wie: Pies szczeka. Kot miauczy...
- Nie używaj dziecięcego języka, nawet wtedy gdy jest on zabawny i bardzo Ci się podoba. Dziecko powinno poznawać prawidłowe brzmienie wyrazów i zdań.
- Nie denerwuj się i nie okazuj niepokoju, gdy twoja pociecha mówi mniej i gorzej od innych. Twoje niezadowolenie nie będzie zachętą dla rozwijania mowy.
- Ciepła, serdeczna atmosfera sprzyja rozwojowi mowy dziecka. Bądź czuła, mów jak najczęściej o swoich uczuciach, przytulaj, chwal za najmniejsze osiągnięcia i ciesz się, gdy pojawia się nowe słówko czy pierwsza próba zastosowania go w zdaniu.
Nie zawsze mowa rozwija się płynnie. Czasem postępy są większe, a potem dziecko jakby zatrzymuje się dłużej na pewnym etapie. Wszystko zależy od ogólnego tempa rozwoju dziecka i wielu innych rzeczy, które dzieją się wokół niego. Starszy brat może być zachęta dla lepszej mowy, młodszy przeszkodą. Dla jednych dzieci przedszkolny start sprzyja „rozgadaniu się”, dla innych zamknięciu. Każde dziecko jest inne i w odmienny sposób rozwija się u niego mowa.
odpowiedź 17 stycznia 2016 przez użytkownika Alexanndra (184,690)
Witaj!
Pierwsze kroki stawia Twoje maleństwo ale i Ty jako rodzic? Nie jesteś sam! Tutaj możesz zadawać pytania rodzicom i ekspertom oraz dzielić się wiedzą z innymi. Co więcej - za aktywność otrzymasz fantastyczne nagrody, upominki dla Ciebie i Twojego dziecka!

13,148 pytań

119,781 odpowiedzi

...