Jest łagodną odmianą autyzmu. Diagnozuje się go zwykle u dzieci w wieku przedszkolnym lub szkolnym. Dotyczy one głównie komunikacji oraz rozwoju intelektualnego. Okazało się bowiem, iż dzieci te przejawiały prawidłowy rozwój mowy (choć również i w ich przypadku pojawiały się zaburzenia komunikacyjne np. nieuwzględnianie w rozmowie partnera, wygłaszanie monologów, narzucanie tematów itp.), a ich rozwój był w normie a czasami nawet ponadprzeciętny. Potrafiły również dostrzegać osoby w otoczeniu, ale traktowały je jako przeszkody. Z kolei cechami wspólnymi z autyzmem okazały się: unikanie kontaktu z ludźmi oraz formułowanie dziwnych, niezrozumiałych dla otoczenia zwrotów – w przypadku dzieci z autyzmem poprzez zubożoną mowę, a przypadku dzieci z zespołem Aspergera – dzięki wybitnej sprawności werbalnej. Zaburzenie to zostało nazwane od nazwiska odkrywcy zespołem Aspergera.
Sfery
Rozwój umysłowy
Autyzm-Opóźniony, bądź upośledzenie umysłowe w różnym stopniu
Zespół Aspergera-W normie lub rozwój ponadprzeciętny
Komunikacja
Autyzm-Zdarza się zupełny brak mowy, bądź jeśli dziecko jest mówiące nie potrafi wykorzystać tego do komunikacji z innymi ludźmi, echolalie
Zespół Aspergera-Mowa rozwija się prawidłowo, choć posługują się dziwacznymi sformułowaniami, język nad wyraz dojrzały, czasami teatralny, nie uwzględnianie roli partnera w rozmowie, narzucanie tematów
Funkcjonowanie społeczne
Autyzm-Najczęściej bardzo poważnie zaburzone, nieumiejętność nawiązywania relacji z innymi ludźmi; ucieczka od kontaktów; częste nie dostrzeganie osób w otoczeniu, niski lub bardzo niski poziom kompetencji społecznych,
Zespół Aspergera-Lepsze funkcjonowanie społeczne niż dzieci autystycznych, lepiej potrafią się przystosować do społeczeństwa, choć dostrzegają innych ludzi w otoczeniu to najczęściej traktują ich jako przeszkody
Zachowania trudne
Autyzm-Dążenie do zachowania niezmienności otoczenia; fiksacje, różne stereotypie (np. ruchowe); nieprzewidywalność zachowań, fobie, zaburzenia snu i odżywiania, wybuchy złości i agresja
Zespół Aspergera-Zdarzają się stereotypie i fiksacje choć w mniejszym zakresie niż u dzieci autystycznych
Emocje
Autyzm-Labilność emocjonalna, brak empatii, brak rozumienia emocji i okazywania ich
Zespół Aspergera-Labilność emocjonalna, zdarzają się problemy ze zrozumieniem własnych emocji, w okresie dojrzewania wiele dzieci z ZA dostrzega swoją odmienność co jest powodem częstego ich zapadania na depresję
Zespół Aspergera charakteryzuje bogate słownictwo, jasno ukierunkowane zainteresowania i trudności w interakcjach z rówieśnikami. Objawy można zdiagnozować już u małych dzieci, zwykle rodzice zaczynają go podejrzewać dopiero wtedy, gdy maluch pójdzie do przedszkola lub szkoły. Początkowo objawy zespołu Aspergera brane są po prostu za przejaw dużej inteligencji i charakteru. Twoje dziecko może cierpieć na zespół Aspergera, jeśli szybko zaczyna mówić, używając przy tym trudnych słów lub wyjątkowo barwnego języka. Kolejnym objawem tej choroby są wąskie zainteresowania, głównie naukowe (na przykład pasją dziecka jest uczenie się na pamięć rozkładu jazdy pociągów lub budowa jednego typu maszyn). Dziecko z zespołem Aspergera ma trudności z abstrakcyjnym myśleniem – nie rozumie metafor, nie potrafi bawić się "na niby", nie śmieje się z żartów. O zespole Aspergera może także świadczyć trudność lub niechęć w utrzymywaniu kontaktu z rówieśnikami. Maluch nie rozumie innych dzieci, nie potrafi się z nimi bawić i nie chce przebywać w ich towarzystwie. Znacznie chętniej spędza czas z dorosłymi.
Ważne jest, by rozpoznać schorzenie i jak najszybciej rozpocząć terapię.