http://www.przedszkola.edu.pl/scenariusz-zajec-w-grupie-5-6-latkow---wesole-zabawy.html
Zabawy rozwijające słuch fonematyczny:
► Zabawa „Powtórz za mną”
Do ćwiczeń rozwijających słuch fonematyczny należą również ćwiczenia rytmizujące. Polegają one na odtwarzaniu usłyszanego rytmu. Można go wyklaskać, wytupać,
► Zabawa w kosmitów
Bawimy się w spotkanie z kosmitami, którzy posługują się nieznanym dla nas, „kosmicznym” językiem. Potrzebny jest do tego zarówno kosmita (rodzic), jak i tłumacz jego mowy (dziecko). Kosmita wymawia poszczególne głoski oddzielnie, bardzo wyraźnie, tak aby tłumacz mógł złożyć z nich słowa, np. „k-o-t” to „kot”, a „d-o-m-e-k” to „domek”. Dla dzieci starszych można przygotować całe przemówienie Marsjanina, które należy rozszyfrować. Można też w ten sposób wydawać dzieciom polecenia, bacznie obserwując, czy potrafią je wykonać, czy może mają z tym problemy, np. „p-o-d-s-k-o-cz d-w-a r-a-z-y”. Następnym krokiem będzie zamiana rolami; teraz dziecko może być przedstawicielem pozaziemskiej cywilizacji, a nauczyciel intergalaktycznym tłumaczem. Zabawę należy rozpoczynać od prostych, najlepiej trzyliterowych słów i dopiero z czasem wprowadzać bardziej skomplikowane wyrazy oraz krótkie zdania.
► Zabawa w znikające litery
Tym razem, zamiast kosmitów, możemy zaangażować „literowego potwora”, który żywi się pierwszymi literami i robi mnóstwo zamieszania w naszym języku. Ze słów znikają pierwsze litery i zadaniem dzieci jest ponaprawianie „nadgryzionych” wyrazów. Warto podzielić je na kategorie, aby ułatwić dzieciom domysły. Młodsze przedszkolaki powinny tylko odgadnąć wyraz po „naprawieniu”, starsze mogą powiedzieć, jaką głoskę zjadł potwór.
Przykłady:
Kategoria: Lato Kategoria: Owoce Kategoria: Zwierzęta
*łońce – słońce *ruszka – gruszka *rowa – krowa
*laża – plaża *iśnia – wiśnia *ając – zając
*orze – morze *anan – banan *eleń – jeleń
► Zabawa w sklep
Dziecko kupuje w sklepie przedmioty, których nazwy zaczynają się na wybraną głoskę np. głoska „s” - sałata, sok, seler, smalec, ser Po wykonaniu zadania dziecko może próbować dokonać analizy głoskowej każdego słowa (podzielić słowa na głoski).
► Zabawa „Szukanie głosek”
Umawiamy się z dzieckiem, że będziemy np. szukać głoski „m”. Osoba dorosła wymawia dowolne słowa. Jeżeli w danym słowie występuje poszukiwana głoska (na początku, na końcu lub w środku słowa) dziecko np. klaszcze lub łapie się za swoje ucho, w przeciwnym wypadku pozostaje nieruchome.
► Zabawa „Głoskowy detektyw”
Wypowiadamy jakieś słowo, np. „domek” i pytamy:"Co słyszysz na początku?", następnie pytamy: „co słyszysz po „o", a co na końcu tego słowa?. Stopniowo dajemy dziecku coraz trudniejsze wyrazy do analizy. Więcej zabaw dla 6 latków:
http://p10.hard-comp.pl/p17/userfiles/k%C4%85cik%206-latka-przyk%C5%82ady%20zabaw.doc