Co można zrobić zanim dziecko się rozkręci w agresji?
-Pochylić się? nad dzieckiem, spróbować zrozumieć co przeżywa i czego potrzebuje
-Okazać mu zrozumienie: widzę, że jesteś zdenerwowany, rozdrażniony, że coś cię martwi?
-Dać możliwość ograniczonego wyboru:
Zostajesz tu z dziećmi, czy wolisz chwilę pobyć sam?
-Zabierasz się za lekcje, czy wolisz chwile pobiegać (posłuchać muzyki, porysować?) żeby się odprężyć
-Dać dziecku angażujące zadanie- np. Czy możesz mi pomóc w?
Czasami pomaga rozładowanie napięcia poprzez poczucie humoru: -Widzę, że jesteś jak bomba- lepiej nie dotykać, bo wybuchnie. Powiedz, jak można cię rozbroić?
-Przejąć inicjatywę (jeśli widać, że dziecko nie kontroluje swojego stanu) i podjąć działanie zapobiegające np. ochronienie przed nadmierną stymulacją (np. cichy kącik)
Jak stawiać granice dziecku, które jest pobudzone
Mów wprost do dziecka, w kontakcie wzrokowym. Najlepiej mówić spokojnie, ale dobitnie, unikając tonu rozkazującego- to ma być dla dziecka informacja, a nie rozkaz Można powtarzać komunikaty słowne wielokrotnie- ?zdarta płyta?.
Komunikat przypominający (prosty, krótki bez zbędnych tłumaczeń): Bartek, nie wolno krzyczeć i wyzywać dzieci
Komunikat zatrzymujący niewłaściwe lub niebezpieczne zachowanie:
-Trzymaj stopy na podłodze
-Opuść ręce
-Odłóż to na stół
-Komunikat ostrzegawczy: Stop! Nie wolno! Dość tego! Przestań!
-Jeżeli to możliwe, poproś inne dzieci o opuszczenie pomieszczenia- łatwiej będzie zapanować nad zachowaniem dziecka, gdy zostaniesz z nim sam. Jeżeli nie możecie zostać sami, poproś dzieci, aby odsunęły się.
-Jeżeli dziecko nie posłucha, albo nie słyszy (jest tak rozzłoszczone, że tracisz z nim kontakt):
-Trzeba przejąć inicjatywę, przerwać niewłaściwe lub niebezpieczne zachowanie poprzez działanie fizyczne, ograniczenie swobody dziecka, zabranie mu rzeczy, z której źle korzysta, zabranie dziecka z miejsca, gdzie się źle zachowuje (lub polecenie innym dzieciom, aby się odsunęły, opuściły pomieszczenie)
-Gdy dziecko ochłonie, można z nim spokojnie porozmawiać o tym, co się stało.
Co warto robić? Zaakceptować sytuację: dziecko, dzieci są agresywne, w związku z tym potrzebne są:
-specjalne rozwiązania i metody pracy
-umiejętności konstruktywnego reagowania
-wsparcie dla wychowawców
-Opracować sposoby reagowania na powtarzające się sytuacje niebezpiecznych lub agresywnych zachowań dzieci
-Obserwować dzieci, próbować, poszukiwać różnych sposobów działania, dzielić się doświadczeniami (zebrania zespołu, superwizje)
-Korzystać z pomocy profesjonalnej- diagnoza i terapia dziecka, wskazówki do pracy z nim
http://www.przedszkole-grodzisk.pl/biblioteka-rodzica/jak-sobie-radzic-ze-zloscia-i-agresja-dzieci